Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity – CI) to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy – logo.
Na identyfikację wizualną składają się m.in.:
• logotyp
• kolorystyka
• krój pisma
• zasady postępowania z powyższymi
W wyniku przeprowadzenia identyfikacji wizualnej powstaje zazwyczaj tzw. księga znaku, która opisuje wszystkie składowe.
W ramach identyfikacji powstają często także podstawowe nośniki wizerunku marki:
• wizytówki
• papier firmowy
• koperty
• teczki ofertowe
• identyfikacja zewnętrzna i wewnętrzna firmy
• grafika na środkach transportu
• layouty folderów
• layouty reklam prasowych
• layouty stron internetowych
• layouty reklam internetowych
• layouty reklam zewnętrznych
• i wiele innych.